Home » OC Kennisbank » E-commerce » Wat is een Hype?

Wat is een Hype?

Een hype is iets wat voor korte tijd erg populair is, maar daarna ook weer snel onder de radar verdwijnt. Een hype wordt ook wel een ‘rage’ genoemd. Het is vooral gefocust op veel aandacht in een korte tijd.

Voorbeelden van bekende hypes in Nederland zijn:

  • Flippo’s
  • Fidgetspinners
  • De manequin challenge
  • Harlem shake
  • Ice bucket challenge
  • Pokemon GO

Voor acties als de ice bucket challenge is zo’n korte tijd van enorme aandacht natuurlijk heel nuttig. Hierdoor is er over de hele wereld veel geld in gezameld voor de ziekte ALS.

Maar ook games, supermarktacties en internetvideo’s behoren tot bekende hypes die het internet een korte tijd domineerde.

Als bedrijf is een hype natuurlijk interessant omdat je veel aandacht krijgt. Maar vergeet niet dat dit ook weer snel afgelopen kan zijn. Een grappig voorbeeld hiervan zie je in de onderstaande video. Fidgetspinners werden eerst heel goed verkocht, maar enige tijd later worden ze gratis weggeven.

Hoe veroorzaak je een hype?

Een hype begint vaak uit het niets, en het is daarom ook lastig te zeggen hoe je dit zelf kan veroorzaken.

Wel is het zo dat rages en hypes vaak dezelfde ingrediënten hebben. Het is altijd iets wat je met anderen kunt doen door het te delen, te ruilen of samen te spelen. Social media speelt hier een belangrijke rol in.

Plaats een reactie