Online producten zijn niet-fysieke producten en alleen beschikbaar via het internet.
Ze komen in verschillende vormen voor:
Videocursus: Een online reeks van video’s waarin je informatie krijgt over een bepaald onderwerp.
E-book: Een online boek, meestal in de vorm van een pdf bestand.
Audio boeken: Een boek voorlezen en de opname hiervan verkopen.
Online coaching: Via platformen als Skype, Zoom en Teams kun je coaching krijgen en je vragen stellen.
Community: Een online ledenomgeving waarin leden informatie uitwisselen in de vorm van vragen, inspiratie en support.
Summit: Een dag vol met sprekers die een online presentatie geven. Eigenlijk een seminar maar dan online.
Opnames van workshops en live evenementen: Een video waarin je de opname kunt bekijken van een eerder plaatsgevonden evenement.
Webinar: Een eigen online presentatie geven waarin je vertelt over een onderwerp.
E-mails: Automatisch een reeks van e-mails versturen door middel van e-mailmarketing software.
Wat is het voordeel van een online product?
Het grootste voordeel van online producten is dat je het bijna moeiteloos kunt opschalen.
Wat bedoel ik hiermee?
Stel dat je een fysiek boek verkoopt. Het boek wordt gedrukt, uitgegeven en verkocht. De volgende dag verkoop je honderd boeken. Nu zul je er honderd moeten maken.
Bij een e-book maak je het pdf bestand één keer, en je bent klaar! Het maakt niet uit of je het boek 1x verkoopt of 1000x. Je bent er geen extra tijd aan kwijt om het boek vaker te produceren.
Daarnaast heb je ook geen verzendtijd en verzendkosten. Als je een e-book koopt kun je binnen een paar minuten al beginnen met lezen. Met een fysiek product zul je toch een dag of paar dagen moeten wachten voordat je het in huis hebt.