Opschalen betekent dat je meer van hetzelfde gaat doen en gaat groeien met je bedrijf. Het betekent meer investeren om uiteindelijk verder te kunnen groeien.
Bijvoorbeeld: Je heb succesvol je eerste product verkocht op het verkoopplatform van bol.com. Je bent door je voorraad heen en het is tijd voor de volgende stap.
Opschalen betekent in dit geval: Hetzelfde product inkopen met een hoger volume, zodat je meer kunt gaan verkopen en meer omzet kunt gaan draaien, waardoor je bedrijf groeit.
Het is dus ook een vorm van uitbreiden, waardoor je uiteindelijk gaat groeien.
Meer over opschalen en e-commerce lees je in mijn verkopen op bol beginnersgids.
Wanneer kun je gaan opschalen?
Het is belangrijk om eerst te weten of iets werkt. Je verkoopt een product op bol.com, en zoals gezegd ben je al snel door je voorraad heen omdat het gewoon goed loopt. Dan weet je dat je iets hebt gevonden dat werkt en zich heeft bewezen in de praktijk. Daarna is het alleen een kwestie van meer van hetzelfde doen, oftewel opschalen.
Je moet dus niet gaan opschalen als je een product hebt dat niet tot nauwelijks verkoopt. Als je dan gaat opschalen blijf je met al je voorraad zitten omdat het product zich (nog) niet bewezen heeft.