Branding komt van ‘brand’ (spreek uit als brend), wat in het Nederlands ‘merk’ betekent. Branding is het gevoel wat een consument krijgt als je aan het bedrijf denkt. Het is de manier om jouw merk over te brengen. Dit kan in verschillende vormen, namelijk:
- Naam
- Symbool
- Teken
- Design
De bekendste merken combineren deze factoren om zo goed mogelijk te blijven hangen bij een consument. Alles wat je hoort of ziet van een bedrijf draagt bij aan de branding van een bedrijf.
Wat is het nut van branding?
Het uiteindelijke doel van branding is dat er producten of diensten wordt verkocht aan de klant, en dat deze klant de volgende keer weer terugkomt om opnieuw een aankoop te doen.
Bijvoorbeeld: Je loopt in de supermarkt om cola te kopen. Je oog valt op het mooie logo van Coca Cola, dus je besluit om deze te kopen. De cola bevalt goed en de volgende keer besluit je om opnieuw een flesje Coca Cola te kopen. Door de branding is het merk blijven hangen en ben je een terugkerende klant.
De magie van branding
Voor veel mensen is het de overtuiging dat Coca Cola beter is dan Pepsi of andersom. Maar als je naar de cola gaat kijken is er bijna tot geen verschil! Klanten voelen zich namelijk verbonden met een bepaald merk, en daarom vinden ze deze ook direct beter dan andere merken.
Er zijn zeker weten producten en diensten die gewoon beter zijn, maar vaak zijn het de klanten die bepaalde verschillen beweren te merken, terwijl dit helemaal niet zo is.
Als dit het geval is heeft het bedrijf een zeer succesvolle branding campagne gevoerd. Bedrijven als Coca Cola, Apple en Bol.com doen dit uitstekend, waardoor ze een vaste en trouwe klantengroep hebben ontwikkeld die altijd voor omzet zal zorgen.
Wat is het verschil tussen branding en marketing?
Marketing en branding lijken hetzelfde te betekenen, maar er zijn een paar verschillen.
Branding is echt het gevoel wat mensen krijgen bij een bedrijf. Wat is het eerste wat bij hun opkomt? Waar staat het merk voor? Wat zijn de normen en waarden van het merk en de dingen die ze doen?
Marketing is daarintegen een middel om je product of dienst aan je doelgroep te verkopen. Met een marketingcampagne speel je in op de behoeften van je potentiele klanten, zodat ze uiteindelijk overgaan tot de verkoop.
Branding en marketing gaan heel goed samen. Als je een sterk merk hebt kun je deze in je marketing gebruiken om je product of dienst beter te verkopen.