Een conversie is een bepaalde actie die wordt uitgevoerd door een bezoeker. In de online marketing wereld gaat het dan over iemand die op een website komt, en uiteindelijk actie onderneemt.
Deze actie kan bijvoorbeeld zijn:
- Inschrijven voor een nieuwsbrief
- Overgaan tot koop
- Aanmelden voor een webinar
- Etc.
Een conversie is dus wanneer een bezoeker overgaat op de actie. Deze actie is vooraf bedacht door het bedrijf achter de website. Je doel is om uiteindelijk bij die conversie uit te komen, en dus mensen op je site iets te laten doen wat jij wilt.
Dit doel is heel belangrijk. Wat wil je dat een bezoeker op jouw website komt doen? Als je dit niet duidelijk hebt weet je bezoeker dit natuurlijk ook niet. Met een duidelijk doel kun je hier een strategie op zetten en gaan optimaliseren.
Stel je voor dat er 1000 mensen op je pagina zijn geweest, en je slechts 2 inschrijvingen voor je nieuwsbrief hebt gekregen. Dit is een conversiepercentage van 0,2% en niet al te best. Als je de pagina gaat bekijken zie je dat de inschrijfknop (CTA) dezelfde kleur heeft als het thema van de website, en het dus bijna niet te zien is.
Als je mensen wilt laten inschrijven voor een nieuwsbrief maak je bijvoorbeeld de inschrijfknoppen beter zichtbaar door ze een tegengestelde kleur te geven als je kijkt naar je algehele website.
Meer mensen zien de knop, meer mensen zullen zich inschrijven, wat zorgt voor een hogere conversie en hoger ‘conversiepercentage’. Dit is het percentage van het aantal bezoekers op een pagina dat daadwerkelijk de actie onderneemt.