Copywriting is het schrijven van teksten die converteren. Hiermee wordt bedoeld dat de teksten klanten werven voor een product of dienst van een bedrijf.
Copywriting wordt het meeste toegepast op advertenties (online en offline) en verkooppagina’s. Door middel van de juiste technieken en opbouw van de tekst kan een lezer zich emotioneel verbonden gaan voelen. Dit kan leiden tot een verkoop van het product.
Verkopende teksten schrijven is niet gemakkelijk, maar het is zeker te leren. Copywriting bestaat vooral uit:
- Een pakkende en nieuwsgierig makende headline schrijven;
- De pijnpunten van de klant blootleggen;
- Een eigen ervaring delen die hetzelfde vertelt als hetgeen waar de klant mee zit;
- Een geschikte oplossing bieden voor het probleem van de klant;
- Bullet points met alle voordelen van het product;
- Elementen van schaarste en FOMO (Fear Of Missing Out) gebruiken: Met kortingen en ‘nu of nooit’ acties laat je weten dat de klant nu echt moet beslissen om deze kans niet voorbij te laten gaan.
Naast het verkopen van producten of diensten kan copywriting ook worden ingezet voor het binnenhalen van leads. Denk hierbij aan een gratis inschrijving voor een online webinar. Ook hierbij zorgt een goede tekst ervoor dat lezers eerder geneigd zijn om zichzelf in te schrijven en hun gegevens achter te laten.