Dwell time is de tijd die een bezoeker besteedt op een website nadat hij of zij op een zoekresultaat in de zoekmachine heeft geklikt. Hoe hoger je dwell time, hoe beter je artikel en website aansluit op de behoefte van de bezoeker.
Dit wordt ook wel ‘user intent’ genoemd. Als iemand zoekt op ‘hoe strik ik een stropdas’ wil diegene een beschrijving van de stappen die nodig zijn om een stropdas te strikken. Een zoekresultaat met ‘de nieuwste stropdas trends’ voldoet niet aan deze behoefte.
Na het klikken vanuit de zoekresultaten merkt een bezoeker dat dit niet de juiste informatie is. Hierdoor wordt er teruggeklikt waardoor de bezoeker de website verlaat. De dwell time is hier dus niet heel hoog.
Google neemt dit soort statistieken mee en heel serieus. Als er veel bezoekers snel wegklikken, dan is de inhoud van het artikel niet geschikt voor het zoekwoord en de zoekopdracht. Deze pagina wordt dan lager neergezet in de zoekresultaten: het is immers minder relevant voor de bezoeker.
Hoe verhoog je de ‘dwell time’ op je website?
Zorg ervoor dat je de ‘user intent’ van je bezoeker super goed op orde hebt. Bekijk het zoekwoord (keyword) waar je op wilt scoren, en schrijf het meeste waardevolle artikel dat je kunt bedenken. Alle informatie moet aansluiten op dit zoekwoord. Dus schrijf niet over nieuwe stropdastrends als je wilt scoren op het keyword ‘hoe strik ik een stropdas’, maar laat in een paar stappen precies zien wat je moet doen.
Je dwell time zal hierdoor stijgen, waardoor Google je website meer waardeert en je hierdoor weer hoger in de zoekresultaten komt.