Een Landingspagina is de pagina die een bezoeker te zien krijgt na het klikken op een advertentie of zoekresultaat. Deze pagina heeft als doel om de bezoeker vast te houden en een actie te laten uitvoeren: Een conversie.
Een conversie op een landingspagina kan bijvoorbeeld zijn om bezoekers hun naam en e-mailadres te laten invoeren.
Er zijn veel onderdelen die bepalen of een bezoeker overgaat tot een conversie. Je zult de aandacht moet vasthouden en de pagina op de juiste manier moeten inrichten om aan de behoefte van de bezoeker te voldoen.
Je zult rekening moeten houden met:
- Waar een bezoeker vandaan komt: Komen de koptekst en gegevens op de landingspagina overeen met het zoekresultaat uit Google? Als dit niet het geval is heb je een verwarde bezoeker die al snel weer vertrekt.
- Wat je doel is met de pagina: Geef de bezoeker zo min mogelijk opties. Één grote CTA knop om in te schrijven is duidelijk, meerdere knoppen niet.
- Testimonials: Laat zien dat anderen zich al hebben ingeschreven en blij zijn met het eindresultaat.
- Laadtijd en mobiel vriendelijk: Snel laden, ook voor mobiel, is belangrijk. Als het allemaal te lang duurt klikken de potentiële leads weg en kost het je geld.
Voorbeelden van landingspagina’s zijn verkooppagina’s en opt-in pagina’s. Beide hebben één duidelijk doel. De verkooppagina om het product te verkopen, en de opt-in pagina om e-mailadressen te verzamelen.