Een lead is een potentiële klant voor een product of dienst van een bedrijf. Een lead wordt beschreven als een persoon. Het is iemand de vanuit communicatie naar het bedrijf toe laat blijken dat er mogelijke interesse is. Het is nu de taak aan het bedrijf om deze leads tot klanten te maken.
Voorbeeld: Je hebt als bedrijf een product en hierover maak je verschillende informatieve video’s op YouTube. Deze video’s leiden het product in. Je krijgt hier een reactie op van iemand die het heel interessant vindt en het product misschien wel zou overwegen.
Dit is een lead: De reactie is de vorm van communicatie die laat zien dat er interesse is. Als bedrijf ga je deze lead nu opvolgen. Dat betekent dat je contact gaat zoeken om hier een klant uit te halen.
In dit voorbeeld is het heel duidelijk dat deze persoon interesse heeft. Maar dit kan ook minder duidelijk zijn. Je kunt bijvoorbeeld bij het versturen van e-mails zien wie er heeft geklikt op een link in de e-mail. Deze lezer heeft al veel meer interesse dan iemand die de e-mail niet eens opent.
Als bedrijf kun je hier regels aan binden: Als een gebruiker de mail opent en op de link klikt, is deze mogelijk geïnteresseerd en gaan we deze opvolgen om te kijken of het een potentiële klant is.
Hoe ga je van lead naar klant?
Leads zijn dus potentiële klanten met interesse voor het product. Maar hoe worden ze dan daadwerkelijk een betaalde klant?
Dit kun je op verschillende manieren doen. Een effectieve manier is op ze simpelweg op te bellen. Als je bij de inschrijving voor een gratis e-book ook het telefoonnummer vraagt, kun je zelf deze lead gaan opbellen. Het doel van dit gesprek is natuurlijk om een nieuwe klant te krijgen.
Je kunt ook leads automatisch opvolgen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een videoreeks te sturen als iemand interesse toont. Deze videoreeks is er zo op ingericht dat het product naar voren komt en wordt verkocht aan de klant. Door middel van e-mailmarketing is dit allemaal te automatiseren.
Leads blijven niet altijd leads!
Als iemand interesse toont in je dienst of product is deze persoon ‘warm’. Ze zijn dicht bij de verkoop en hoeven nog op een paar zaken overtuigd te worden. Maar dit is niet voor altijd!
Als je te lang wacht met het opvolgen van leads kun je deze verliezen. Mensen zijn het weer vergeten en hebben niet meer dezelfde energie en motivatie om het product aan te schaffen. Wees dus alert als je leads verzamelt: Als je te lang wacht gaan ze van ‘warm’ naar ‘koud’, en dan is het een stuk lastiger om ze toch nog aan boord te krijgen.