Home » OC Kennisbank » Online Marketing » Wat is een Opt-in(pagina)? Betekenis + Voorbeeld!

Wat is een Opt-in(pagina)? Betekenis + Voorbeeld!

Een Opt-in is wanneer een bezoeker op een website zijn e-mailadres achterlaat voor de inschrijving voor een nieuwsbrief of een andere vorm van gratis informatie.

Zo ziet een opt-in er bijvoorbeeld uit:

opt-in betekenis

Door je naam en e-mail in te voeren krijg je de nieuwsbrief automatisch in je inbox.

Wat is het doel van een Opt-in?

Opt-ins worden gebruikt om een e-maillijst op te bouwen. Als iemand zich inschrijft heb je namelijk een lead te pakken: Iemand toont interesse en behoort tot een bepaalde doelgroep.

Deze lijst van mensen kun je aanspreken door zelf mails te versturen. Hier hebben ze immers toestemming voor gegeven. Als ze de e-mails niet meer willen ontvangen kunnen ze natuurlijk altijd uitschrijven. In elke e-mail moet er onderaan een optie zijn om uit te schrijven.

Single en double opt-in

Er zijn twee verschillende manieren om een opt-in te maken.

De eerste is de single opt-in. Hierbij geeft de bezoeker één keer toestemming om vaker e-mails te ontvangen.

Bij een double opt-in wordt er twee keer gevraagd voor toestemming. Deze tweede keer gebeurt meestal via een activatielink in een extra e-mail. Na het inschrijven krijg je een e-mail waarin je je inschrijving moet bevestigen. Als je dit niet doet krijg je geen e-mails en sta je niet ingeschreven.

Een double opt-in zorgt voor minder inschrijvingen omdat er een extra stap nodig is. Deze stap kan worden vergeten of mensen hebben zich bedacht. Het voordeel is van een double opt-in is dat je inschrijvingen krijgt van mensen die zich écht willen inschrijven en voor jou dus waardevoller zijn.

Ze tonen al meer interesse dan bezoekers die slechts 1 stap hoeven te doorlopen (de single opt-in). Deze leads zijn dus ‘warmer’: Ze tonen meer interesse en de kans is groter dat ze tot de juiste doelgroep behoren.

Opt-in inschrijvingen verhogen

Er zijn een hoop variabelen die het aantal inschrijvingen via een opt-in bepalen. Als je het inschrijfformulier niet genoeg laat opvallen kijken mensen er overheen en is het een gemiste kans. Elke inschrijving is immers weer een lead, en dus een potentiële klant.

Wat het beste werkt is om je opt-in op een een aparte pagina te zetten: Een Opt-in pagina. Het enige wat bezoekers op deze pagina kunnen doen is zich inschrijven. Dit zal ervoor zorgen dat je al een stuk mee inschrijvingen krijgt.

Wat minder goed werkt is een inschrijfformulier op je homepage. Er zijn genoeg andere knoppen en artikelen waar je op kunt klikken, waardoor minder mensen zich inschrijven.

Daarnaast is de tekst die je neerzet ook belangrijk. Je kunt neerzetten:

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Dit is vrij generiek en een ‘nieuwsbrief’ is niet heel speciaal. Wat je beter kunt doen is inspelen op de behoeftes van je ideale klant. Een pakkende tekst zou kunnen zijn:

‘Ontvang elke week een tip die je omzet kan verhogen!’

Klinkt al een stuk aantrekkelijker toch? Houd dus goed rekening met je doelgroep en pas je opt-in formulier hierop aan. Je zult zien dat je Opt-in Rate, het percentage bezoekers op een pagina dat zich inschrijft, een stuk hoger komt te liggen en je e-maillijst sneller zal gaan groeien.

Plaats een reactie