Een testimonial is een vorm van communicatie waarin iemand jouw product of dienst aanprijst. Hierin vertelt iemand over zijn of haar ervaring.
Deze testimonials kun je weer inzetten door ze te gebruiken op je website of verkooppagina, zodat anderen zien welke ervaringen rondgaan rondom jouw product of dienst.
Testimonials zijn er in verschillende vormen:
- Een geschreven bericht
- Video waarin de ervaring wordt verteld
- Audiofragment met de ervaring van een klant
Ervaringen van andere klanten kunnen heel krachtig zijn en net dat ene verschil maken voor een twijfelende bezoeker. Op het internet mist er vaak een humane connectie waardoor er vertrouwen mist.
Hoe kom je aan testimonials?
Wat als je geen testimonials hebt? Het simpelste wat je kunt doen is je huidige klanten mailen en vragen om hun ervaring.
Heb je nog geen klanten die je product hebben gekocht? Vraag mensen dan een bericht te schrijven over hun ervaring met jouw bedrijf of jou als persoon in plaats van het product.
Tips voor betere testimonials
Testimonials als ‘Goed product, ik zou het aanraden’ zijn natuurlijk prima, maar het kan veel beter.
Een handige tip is om altijd een naam en foto bij de ervaring te plaatsen. Dit komt veel betrouwbaarder en persoonlijker over. Daarnaast is een testimonial krachtiger als deze jaloersmakend is.
Wat bedoel ik hiermee? Voorbeeld: Je verkoopt een receptenboek waarmee vrouwen kunnen afvallen. Een redelijke testimonial kan dan zijn:
Een betere en jaloersmakende testimonial is:
Zie je het verschil? De tweede is veel krachtiger: Iemand is persoonlijk door haar ervaringen in cijfers uit te drukken. Daarnaast bevat het de volledige naam plus een foto.