Home » OC Kennisbank » Online Marketing » Wat is een USP? Betekenis + Voorbeelden!

Wat is een USP? Betekenis + Voorbeelden!

USP staat voor Unique Selling Point of Unique Selling Proposition.

Het is iets wat een product of dienst van een bedrijf uniek maakt en zorgt voor onderscheiding in de markt.

Klanten vergelijken voordat ze gaan kopen de verschillende aanbieders. Een USP kan ervoor zorgen dat je opvalt en de consument overtuigt.

Voorbeelden van USP’s zijn:

  • Prijs: Goedkoper dan alle andere aanbieders in de markt;
  • Functies van het product: Jouw product kan meer dan die van de concurrent;
  • Garantie;
  • Levensduur;
  • Extra aanvullingen bij je aankoop;
  • Klantenservice;
  • Spaarsysteem: Punten sparen voor korting op andere producten;
  • Snelle levertijd;
  • Persoonlijke aandacht;
  • Hoeveelheid.

Elke markt heeft weer zijn eigen USP’s die belangrijk zijn en voor onderscheiding zorgen. Een bedrijf kan niet op alle facetten uitblinken. Vaak is één USP al voldoende.

Dit zorgt voor positionering in de markt, waardoor er herkenning ontstaat bij de klant: een belangrijk onderdeel van branding.

Plaats een reactie