Home » OC Kennisbank » Online Marketing » Wat is een Verkoopkanaal? Uitleg + 12 Voorbeelden!

Wat is een Verkoopkanaal? Uitleg + 12 Voorbeelden!

Een verkoopkanaal is de ‘weg’ of route die bedrijven gebruiken om hun producten en/of diensten aan klanten aan te bieden.

Vroeger was dit alleen mogelijk in de vorm van winkels, folders en krantenadvertenties. Tegenwoordig biedt het internet heel veel mogelijkheden als het gaat om verkoopkanalen.

Je kunt als bedrijf een product of dienst overbrengen via:

Een eigen webshop: Producten verkopen via een online winkel.

E-mailmarketing: Een lijst met relevante e-mailadressen e-mails sturen met content en links naar verkooppagina’s.

SEO: Met gratis content in de zoekmachines je product beschrijven of verder linken naar een product.

SEA (Google Ads): Adverteren binnen Google op relevante zoektermen en hiermee je product aan de man brengen.

Affiliate marketing: Andere websites jouw product laten promoten in ruil voor commissie.

Social Media: Door middel van content op YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter informatie delen over je product of dienst.

Social Media advertenties: Met advertenties op de bovengenoemde sociale netwerken adverteren op relevante doelgroepen.

Verkopen op bol.com: Je product aanbieden via het platform van bol.com.

Adverteren op Marktplaats: Advertenties op Marktplaats inzetten om je product te verkopen.

App: Via een applicatie voor smartphones en tablets een product of dienst aanbieden.

Callcenter: Een bedrijf inhuren die potentiële klanten gaat opvolgen en belt om jouw producten te verkopen.

Vergelijkingswebsites: Via een vergelijkingswebsite kunnen consumenten doorklikken naar de webshop van het bedrijf waarin ze geïnteresseerd zijn.

En nog veel meer! Er komen steeds meer online verkoopkanalen bij. Je kunt nu bijvoorbeeld ook op TikTok of via Facebook Messenger een band opbouwen met klanten en deze doorsturen naar een webshop.

Daar komt het ook op neer: Uiteindelijk koop een klant op je webshop, of via een ander platform (zoals bol.com). Maar de weg hier naartoe kun je als bedrijf op allerlei manieren invullen. Welke verkoopkanalen passen het beste bij de doelgroep? En als je meerdere kanalen gebruikt, wat is per kanaal het doel zodat je uiteindelijk toewerkt naar de conversie?

Combineren kan ook: Via een advertentie op Instagram laat je ze een gratis applicatie downloaden, waarna ze via content binnen deze app worden doorgestuurd naar een webshop met het aanbod. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Welk verkoopkanaal mist er volgens jou nog op deze pagina? Laat het weten in de reacties hieronder!

1 gedachte over “Wat is een Verkoopkanaal? Uitleg + 12 Voorbeelden!”

Plaats een reactie