Een Hyperlink is niets anders dan een link. Het is een verwijzing van de ene website naar de andere website. Hyperlinks komen voor in de vorm van tekst, maar ook via afbeeldingen.
Een website krijgt meer autoriteit als er veel hyperlinks worden doorgestuurd naar dit ene domein. Door de vele linkjes ziet Google dit als een waardevolle pagina, en komt deze hoger in de zoekresultaten te staan.
Externe links zijn waardevoller dan interne links. Interne links kun je namelijk zelf plaatsen: Het is een hyperlink van een pagina naar een pagina binnen dezelfde website. Externe links komen van andere websites.
Het proces van hyperlinks verzamelen heet linkbuilding. Dit kun je op 2 manieren doen. Je kunt linken inkopen bij een link farm, zodat je in één klap 1000 nieuwe hyperlinks krijgt.
Deze optie lijkt in eerste instantie slim, maar Google straft dit juist af. Het gaat namelijk ook om de afkomst van de linken: Zijn het andere goede en betrouwbare websites, of zijn het nietszeggende links van vage websites?
De 2e manier is hoe het wel moet: Waarde leveren zodat je de links verdient. Omdat je pagina’s waardevolle informatie bevatten willen andere website naar jouw website linken. Dit is de manier die Google het liefst ziet, en hoe je ook hoger komt in de zoekresultaten. Deze vorm van links worden ook wel backlinks genoemd.