De SEO titel is de titel van een pagina die in de zoekresultaten naar boven komt. Het is de uiteindelijke titel die een bezoeker na een zoekopdracht binnen Google te zien krijgt.
Als je de Yoast plugin op je WordPress site hebt geïnstalleerd kun je deze onder elk bericht terugvinden. Hieronder zie je dat de Yoast plugin standaard de titel, paginanaam, scheidingsteken en site-titel van je website neerzet.
Deze kun je gemakkelijk weghalen en hier je eigen SEO titel neerzetten. Je ziet dat Yoast een Google preview laat zien. Dit is hoe de SEO titel er binnen Google gaat uitzien.
Een SEO titel is heel belangrijk omdat je hierin je focus keyword verwerkt. Met een goede titel vergroot je de kans op de klik van een bezoeker (CTR).
Zorg ervoor dat je zo duidelijk mogelijk bent over de inhoud van de pagina. Als je schrijft over de 5 beste afwasmachines, schrijf dan geen SEO titel als deze:
‘goede afwasmachines – afwasmachines.nl’
Deze titel is niet aantrekkelijk en het is niet in de leestaal geschreven. Bezoekers moeten het willen lezen en uiteindelijk klikken.
Een betere SEO titel voor dezelfde pagina is:
‘De 5 beste Afwasmachines van dit moment! (Getest)’
De juiste lengte bepalen
Vaak zijn SEO titels te lang, waardoor ze niet goed zichtbaar worden in de zoekresultaten en bezoekers ze niet kunnen lezen.
Yoast geeft middels een groene balk een indicatie van de lengte. Maar let op: Hier heb je vrij weinig aan. Ook al is het balkje groen, vaak is de titel veel te lang en wordt een deel vervangen door drie puntjes (…) binnen Google.
Voorkom dit met een handige tool genaamd: ‘Portent’s SERP Preview Tool’. Hiermee kun je precies zien wanneer Google een SEO titel afkort en hoe je dit kunt voorkomen.
Bekijk mijn onderstaande video over hoe je deze tool het beste kunt gebruiken: