Home » In 6 stappen een Social Media Marketing Bureau (SMMB) starten

In 6 stappen een Social Media Marketing Bureau (SMMB) starten

Ben je ambitieus, en wil je graag een social media marketing bureau, oftewel een SMMB starten? In dit artikel geef ik je zoveel mogelijk informatie omtrent dit businessmodel.

Online Commitment.nl biedt je informatie over allerlei verschillende soorten online verdienmodellen, en het runnen van een SMMB is een van de populairste van dit moment.

Je ziet ze steeds vaker online en poppen als paddenstoelen uit de grond. Maar blijven er dan wel genoeg klanten voor jou over? En hoe kun je dit zelf gaan opstarten?

Al deze antwoorden vind je op deze pagina! Lees daarom snel verder, en ontdek aan het einde hoe je een extra gratis introductietraining krijgt te zien over dit businessmodel.

Wat is een SMMA/SMMB?

In Nederland worden er doorgaans 3 termen gebruikt voor dit verdienmodel. Namelijk: Social Media Marketing Bureau, SMMB (de afkorting hiervan) en SMMA (Agency i.p.v. Bureau op het einde).

Een SMMB onderhoudt de Social media advertenties van bedrijven. Deze advertenties worden volledig uit handen genomen en gemaakt door een ander bedrijf. Dit doen bedrijven omdat ze niet de expertise in huis hebben om dit allemaal zelf te gaan doen.

Met deze advertenties krijgt het bedrijf meer klanten, en dus ook meer omzet. Hiervoor krijg jij als SMMB (meestal) per maand betaald. Voor het bedrijf is dit heel waardevol, waardoor jij mooie bedragen kunt rekenen.

De toekomst van dit businessmodel

Social media speelt tegenwoordig een belangrijke rol in onze samenleving. Het grootste deel van de bevolking spendeert bijna elke dag wel wat tijd op platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube.

Het is een vast deel van ons leven geworden, en daarom zal dit in de toekomst ook zo blijven. Op dit moment zijn Facebook en Instagram de belangrijkste kanalen, maar dit kan over 10 jaar weer volledig anders zijn.

Voor jou als SMMB’er is een goede toekomst met name afhankelijk van het gedrag van mensen op social media platformen. Maar dit zit voorlopig goed. Elk jaar krijgen platformen en weer miljoenen nieuwe gebruikers bij. Ja, sommige platformen zullen minder populair worden, maar daar komen altijd weer nieuwe platformen voor terug.

Met de toename van digitalisering en het aantal social media gebruikers is er nog altijd heel veel vraag naar goede social media advertenties. SMMA’s zullen hiervoor de juiste oplossingen blijven geven.

Stap-voor-Stap een Social media marketing bureau starten

Oke, genoeg over de theorie van dit verdienmodel. Hoe kun jij aan de slag om je eigen SMMB te starten? En waar moet je op letten? In het onderstaande stappenplan neem ik je mee langs een chronologische tijdlijn, waarbij je eindigt bij een werkend Social media marketing bureau.

Alle informatie komt vanuit mijn eigen ervaring en onderzoek via diverse educatieplatformen die de in en outs delen van het runnen van een SMMA.

Benodigdheden voordat je begint

Voordat je begint heb je een paar (simpele) dingen nodig, namelijk:

  • Een computer of laptop;
  • Social media account;
  • E-mailadres;
  • Inschrijving bij de KvK.

Een social media account ga je gebruiken bij het vinden van klanten. Hierover straks meer. Je hebt (hopelijk) al een social media account omdat je al thuis bent in de wereld van sociale media.

De inschrijving bij de KvK is in Nederland het belangrijkst. Om met andere bedrijven zaken te doen en facturen te versturen is een eigen bedrijf noodzakelijk. Je moet namelijk sowieso een bedrijf hebben als je meer dan 2.000 euro gaat verdienen.

Je direct inschrijven bij de KvK is ook goed voor je mindset: Je gaat er volledig voor om je eigen SMMB tot een succes te maken!

Stap 1: Kies een markt (niche)

Er zijn een hoop verschillende bedrijven die zich op verschillende soorten onderwerpen, producten en doelgroepen richten. Je kunt je het beste gaan richten op één soort niche. Dit is een afsplitsing van de totale markt, gericht op een specifiek onderwerp.

Kies iets waar je al wat kennis van hebt. Je gaat namelijk advertenties maken over dit onderwerp, en met iets meer voorkennis kun je beter aanvoelen wat werkt en wat niet.

De meeste populaire SMMB niches zijn:

  • Sportscholen;
  • Restaurants;
  • Tandartsen.

Dit zijn een paar voorbeelden, maar je kunt ook andere bedrijven in andere niches vinden die ook behoefte hebben aan goede advertenties voor meer klanten.

niche kiezen smma

Stap 2: Social media advertenties begrijpen

Nu je een niche hebt gekozen is het zaak om de service die je gaat bieden te beheersen. Als je verder bent in je SMMB kun je dit gaan uitbesteden. Iemand anders zorgt er dan voor dat de advertenties voor je klant worden gemaakt en leads gaan opleveren.

Maar als je net begint heb je hier (waarschijnlijk) geen budget voor. Je zal het daarom zelf moeten gaan doen. Geen paniek, want dit kan je zeker zelf leren.

De basis van Social Media advertenties is Facebook Ads. Met de Business Manager maak je advertenties. Hierin zijn doelgroepen, de Facebook pixel en de advertentie zelf het belangrijkste.

Dit kun je op het internet leren en door zelf ‘Trail and error’ toe te passen, maar je kunt ook één van de 4 populairste Nederlandstalige social media marketing cursussen volgen. Hierin wordt het maken van goede Facebook advertenties uitgelegd, en nog veel meer.

Stap 3: Het vinden van klanten

Je hebt nu een niche gekozen en weet hoe je goede Facebook advertenties kunt opzetten. De volgende stap is om klanten te gaan zoeken.

In heel Nederland (en ook bij jou in de buurt) zijn er genoeg bedrijven die zitten te springen op goede social media advertenties en nieuwe klanten. Maar je moet nog wel actief opzoek naar deze mensen. Als je SMMB goed begint te lopen zul je zien dat je mond-tot-mond reclame krijgt en automatisch nieuwe klanten krijgt.

Een lijst maken: Als je net begint zul je zelf opzoek moeten gaan. Dit kun je doen door bijvoorbeeld in je stad of omgeving te gaan zoeken naar bedrijven. Maak een lijst met bedrijven en hun gegevens, zodat je ze later kunt contacteren. Vergeet niet om bedrijven te kiezen die aansluiten op je eerder gekozen niche!

Zorg dat je deze bedrijven goed onderzoekt: Wat is hun huidige social media strategie? Welke producten of diensten bieden ze aan? Wat is waarschijnlijk hun doelgroep? Zit hun doelgroep op social media?

Contact zoeken: Nu ga je daadwerkelijk contact zoeken. Je kunt bellen, e-mailen of ze een bericht sturen op social media (hiervoor gebruik je je eigen social media account) om in contact te komen. Gebruik de elementen uit je onderzoek om het bedrijf persoonlijk aan te spreken. Belangrijk: Verwacht niet dat het eerste bedrijf direct reageert en je aanbod accepteert. Bel of stuur berichten naar meerdere bedrijven om je kansen te vergroten.

Zorg dat je copywriting toepast: Als je bedrijven benadert is het zaak om te zorgen dat je een afspraak plant. Jouw doel is om een afspraak te plannen waarin je gaat vertellen hoe je hun kan gaan helpen en wat ze missen als ze deze kans voorbij laten gaan.

Als dit is gelukt heb je een afspraak gepland om te praten op een fysieke locatie, of online via Skype of zoom.

Stap 4: Meetings houden én binnenhalen

In deze meeting ga je je service verkopen aan het bedrijf. Zorg ervoor dat je representatief naar de afspraak komt, zodat de potentiële klant een goede indruk van je krijgt.

In de meeting spreek je het advertentie budget af, de prijs voor jouw service (hoeveel je gaat verdienen) en wat de voorwaarden zijn. Ontdek goed wat de klant vraagt en verwacht, en speel hier op in.

Stap 5: Je service bewijzen en het bedrijf helpen

Je hebt nu je eerste klant, dus het is tijd om je service in de praktijk te gaan uitvoeren. Weet allereerst heel goed wat het bedrijf wil. Als ze hebben aangegeven om nieuwe klanten voor een specifiek product te genereren, ga je de advertenties hierop instellen.

Ook het maken van de doelgroep binnen de Business Manager doe je met de informatie uit het bedrijf. Zij hebben als het goed is een gedetailleerde beschrijving van hun ideale klant (buyer persona). Dit ga je weer gebruiken om de advertenties aan de juiste mensen te laten zien.

Een belangrijke tip is om het advertentiebudget door het bedrijf zelf te laten leveren. Dit kan automatisch als het bedrijf de betalingsgegevens koppelt aan de Facebook Business Manager, en jij hiermee aan de slag kunt.

Spreek een maandelijks bedrag af als het gaat om advertentiebudget, en je kunt beginnen met het maken van converterende advertenties!

smmb starten facebook ads

Stap 6: Jezelf verbeteren en opschalen

Je bent nu enige tijd bezig met je eerste klant. Als je resultaten goed zijn en alles goed loopt kun je gaan denken aan een nieuwe klant. Je herhaalt het proces weer opnieuw. Je kan nu ook je de resultaten van je eerste klant gebruiken als bewijs van je expertise.

Hierdoor kun je weer nieuwe klanten krijgen en steeds meer maandelijkse inkomsten gaan genereren. Ook kun je langzaam je prijs gaan verhogen omdat je al duidelijk hebt bewezen dat je bedrijven goed kunt helpen met advertenties.

De volgende stap is het uitbesteden van de service. Als je steeds meer klanten krijgt heb je geen tijd meer om zelf Facebook advertenties te gaan maken. Het uitbesteden van de service zorgt ervoor dat je exponentieel kan gaan groeien, en dat jij je nog voornamelijk focust op het binnenhalen van klanten.

Belangrijke tips voor jou als toekomstige SMMB’er

Dit was het stappenplan om zelf een Social media marketing bureau te starten! Er missen nog een hoop details, maar dit is in grote lijnen hoe je stap voor stap bedrijven kunt gaan helpen met social media advertenties.

Een heel interessant, en zeker ook toegangekelijk businessmodel. Als je wat jonger bent heb je het voordeel dat je met social media bent opgegroeid. Dit voordeel kan je duizenden euro’s per maand opleveren omdat ‘oudere’ ondernemers deze skill niet hebben.

Als allerlaatst wil ik je nog wat tips meegeven als je de ambitie hebt om een eigen SMMB te starten.

Tip 1: Met een goede voorbereiding sta je sterker in je schoenen

Het kan aan het begin spannend zijn om meetings te gaan houden met bedrijven. Een goede voorbereiding is daarin belangrijk. Het zal een stuk makkelijker gaan als je weet wat je kunt, wat je wilt en waar je voor staat.

Wees eerlijk naar bedrijven maar laat je niet aan de kant zetten als ze de prijs veel te hoog vinden. Jij kan het bedrijf gaan helpen aan duizenden euro’s per maand extra, dus daar mag je ook voor worden betaald.

Tip 2: Leer van de beste

Ondernemen leer je vooral van mensen die hetzelfde pad hebben bewandeld. Ga dus ook opzoek naar dat soort mensen. Leer mensen kennen via het internet, of leer van online cursussen waarin mensen met meer ervaring tips en trucs geven voor het runnen van een SMMB.

De SMMB masterclass is zo’n cursus. De beoordeling lees je in mijn smmb masterclass review. Daarnaast heb ik zelf 4 social media marketing cursussen met elkaar vergeleken, wie weet kan het je in de toekomst gaan helpen.

Tip 3: Je bent 1 of 2 klanten verwijderd van een ander leven

Dit businessmodel staat bekend om de maandelijkse inkomsten. Één enkele klant brengt minimaal altijd wel €500+ per maand binnen. Hoe zou je leven eruit zien als je 2 of 3 betalende klanten hebt?

Vergeet dit niet als het even moelijk wordt. Want ondernemen is niet altijd leuk. Geef niet op en blijf doorgaan totdat je de eerste klanten binnenhaalt, want dan zul je zien dat het allemaal waard is geweest.

Tip 4: Extra informatie over het starten van een SMMA

Om nog meer te weten te komen over dit businessmodel raad ik je aan om een gratis online training te volgen. Hierin leer je van een iemand die zelf ook een SMMB runt en informatie deelt voor mensen die willen starten.

Bedankt voor het lezen!

Ben jij zelf van plan om een Social Media Marketing Bureau te beginnen? Of heb je nog vragen? Laat het weten in de reacties!

Plaats een reactie